woensdag 23 september 2015

Over scraps en bekijken hoe iets wordt

Mijn scraps zijn best wel klein. Dat komt omdat ik meestal mijn blokken zo ontwerp dat het een eenheid (bijvoorbeeld een fat quarter, of een strook van 110cm) netjes opgebruikt. Dus zocht ik een manier om die kleine stukjes te verwerken.

Toen ik in de winkel de kassarol moest vervangen kreeg ik een idee :-)


Ik naai de scraps op de strook kassa-rol-papier (die makkelijk scheurt). Ik heb mijn scraps op kleur gesorteerd (ja een deel, ik ben nog bezig om al mijn scrap voorraden te sorteren hoor, maar ik heb in ieder geval een serie kratjes op kleur gesorteerd staan), dus ik pak een kratje van een kleur en naai dus nu een groene strip....


... als calorieloos tussendoortje, want dat is fijn. Het kost bijna geen tijd, helemaal geen extra garen (want dat stukje had je anders weggegooid) en ik hoef hier niet heel erg over na te denken. Ik pak gewoon een groen lapje en als het niet toevallig dezelfde is dan die er net aangezet is, naai ik m aan de strook. Voila! Misschien dat ik in de tussentijd een project voor mijn strips bedenk, dan kan ik een lengte kiezen, maar voorlopig naai ik gewoon lekker door.
(er borrelt al iets hoor voor hoe ik de stroken ga inzetten, komt hier vanzelf een keer langs, let maar op)

Regelmatig beoordelen we in de winkel of stofjes goed bij elkaar passen, sterker nog dat is eigenlijk een van de dingen waar we in de winkel altijd mee bezig zijn. Stofjes bij elkaar zoeken is voor mij het leukste wat er is! (zo jammer dat zo velen dat zo moeilijk vinden!)
Als je wilt zien of je stofkeuze werkt, is het altijd goed om ze in (ongeveer) de juiste verhouding te bekijken, afstand nemen, of een foto maken, door je oogharen kijken. Maar er is nog een trucje, heel fijn als je een log cabin blok wilt maken!

Vouw je lapjes tot een strook en vouw hem dan in het midden in een hoek van 90 graden, met deze hoeken kun je een log cabin blok helemaal netjes opbouwen zoals je hem ook zou naaien! Je ziet hier de stof van het middenvierkant ook aan de buitenkant nog (ik had hem kleiner kunnen vouwen), die leidt af, het maakt het totaalbeeld druk, zo zou je hem niet gauw kiezen...

Maar als je inzoomt en kijkt naar hoe de stof als middenblokje werkt: als je hem klein verwerkt in verhouding met de andere stoffen, brengt hij de juiste hoeveelheid levendigheid in het geheel!


Maak daarom een foto waarbij je zo ver inzoomt dat je ongeveer één blok in beeld hebt, voor de juiste verhouding. Nu kun je op je beeldscherm )in je camera, dan heb je ook meteen afstand genomen, want het plaatje is klein!) zien of de opbouw of stofkeuze je bevalt. Je kunt ook een neutrale stof over de buitenkant heen leggen zodat er slechts één blok in beeld is (dus zonder de ver uitstekende buitenste rand).

Dit kan je natuurlijk ook doen als je een ander blok dan log cabin maakt, het gaat immers om de verhouding. Het beeld wat je krijgt is dan wat abstracter, maar als je je focust op de verhoudingen en de verdeling donker/midden/licht en de verdeling klein/midden/grote motiefjes kun je dat op deze manier nog steeds goed zien.

Probeer het maar eens.

Groetjes,


Merel

www.birdblocks.com


Birdblocks, quiltshop Amsterdam

creating rainbows

1 opmerking:

Anoniem zei

Ha Merel,
Goeie tip hoor om stof bijelkaar te kiezen!
Zo had ik het nooit bedacht, altijd weer fijn om nieuwe ideeën
Te krijgen.
Groetjes Adri.