donderdag 30 juli 2015

Over feestelijkheden

Vandaag is mijn nichtje jarig!

4 jaar alweer, oh wat gaat het toch snel! Voor mijzelf mag je daar zaterdag een 2 achter zetten en voor de winkel mag je weer een week later die 4 weer weglaten en er een 1 voor proppen. Zo is dat even een gegoochel met cijfers. a.s. Zaterdag wordt hier in de winkel enige aandacht aan gegeven.

Hier the making of the verjaardagskroon:


De bestelling was een kroontje van 50cm in het rond, ik maakte het 15 cm hoog en verdeelde het in 6 punten. Naai de zijkanten en de puntige bovenkant, maar niet de onderkant!

Voor de zekerheid maak ik een extra flap, zodat het met een stukje klittenband op maat gemaakt kan worden. Ik dacht een leuk golfje is wat speels, maar deze golf is niet diep genoeg om echt op te vallen.


Dubbele stof met goede kanten op elkaar en daarop een laagje vulling. Na het naaien de vulling dicht langs het stiksel wegknippen. Kijk hierbij aan de kant van de stof, want die kan je niet aanhelen als je er perongeluk in knipt. Mocht je het stiksel per ongeluk geraakt hebben, dan kan je dat stukje altijd opnieuw naaien!

 daarna knip je de stof wat ruimer buiten het stiksel, knip de punten in het dal tot tegen het stiksel aan en verstevig de stof met een drupje fraycheck.

Knip de punten bot langs het stiksel af en knip de naadtoeslag smal weg naar de punt toe, ook hier een drupje fraycheck. Al die naadtoeslag past niet in het puntje bij het keren, dus dun het zoveel mogelijk uit.


Op de foto moet ik nog aan de gang met het houtje (een chopstick of chinees eetstokje werkt ook). Trek het houtje langs alle stiksels aan de binnenkant (zet de stof wat op spanning). Daardoor vormt het werk mooi.

Vouw nu ook de naadtoeslag in de opening aan de onderkant naar binnen en pers de vouw. Nu kun je rondom kort langs de kant naaien. (ik zet hiervoor mijn naald uiterst rechts in het zigzagvoetje en laat de buitenkant strak langs de buitenkant van het voetje lopen)


Het zachte deel van de klittenband naai ik met de hand vast, de steekjes alleen in de binnenstof en vulling, ze zijn aan de buitenkant niet te zien!




De harde kant van het klittenband valt aan de binnenkant, dus die kan gewoon machinaal vastgezet worden.


Nu nog de 4 maken!


Voor het geval madammeke deze kant buiten wil maak ik ook op de binnenzijde een 4, deze plak ik vast met bastingglue. Wateroplosbare lijm die onzichtbaar opdroogt.


De 4 aan de voorgestelde buitenkant naai ik met de hand vast, ook hier weer steekjes die niet door en door gaan. Terwijl Rosie gezellig in haar mandje bij me zit :-)



Ondertussen is mijn kast alweer een stukje netter :-) de Manhattan skyline aan verhuisdozen is nu meer een provinciestadje geworden, het gaat niet snel, maar wel gestadig door :-) Want ik mag zo nu en dan tussendoor ook nog met lapjes spelen!

Kom je zaterdag 1 augustus al 'onze' verjaardagen vieren?

Groetjes,


Merel

www.birdblocks.com


Birdblocks, quiltshop Amsterdam

creating rainbows

5 opmerkingen:

katrien zei

Leuk kroontje.

Elly (creatieveling Elly) zei

Natuurlijk kom ik 😘

Anoniem zei

Ha Merel van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
Helaas kon ik er vandaag niet bij zijn, maar wens je een hele fijne dag.
Tot binnenkort groetjes Adri.

Marga (MarPie) zei

Te laat lees ik het.
Nu pas als het 17:10 uur is.
Jammer maar dat mag de feestvreugde niet drukken zeg maar.
Voor jullie allemaal van harte gefeliciteerd en nog vele jaartjes in goede gezondheid erbij.
Niet te veel taartjes eten hoor daar word je misselijk van. ;o)))))

Groetjes,
Marga♥

inge zei

gefeliciteerd met al die verjaardagen! en jijzelf in het bijzonder natuurlijk! leuk kroontje voor je nichtje!!!