zondag 18 mei 2014

Over kleurrijke stroken

Omdat ik altijd maar snippertjes tijd kan/mag gebruiken voor het patchen/quilten (wat natuurlijk ook wel heel passend is bij dit aangenaam tijdverdrijf), gaat ook het samenstellen van een relatief simpel quiltje in delen.

Ik had dit idee al tijden in mijn hoofd, en door de langzame ontvangst van de twee gebruikte rollen. (Ze kwamen ook niet tegelijk binnen, dus dan kost het zo weer een of in dit geval tweeëneenhalve maand extra...) Dan nog zien dat er tijd voor is en ruimte (in mijn hoofd zowel als op de designwall). Maar nu was het dus eindelijk zover...

(N.B. de rollen kunnen worden besteld, maar ik doe geen uitspraken over de levertijd!)


De magic trick :-) Nou dat was simpel hè. Ik knip de grijze strook (enigszins) willekeurig ergens door.


knip, knip, knip...


Daarna de stroken aan elkaar naaien, en om steeds de zelfde kant boven te houden, is het slim om van de set steeds de rechter op de linket te leggen en dan aan de rechterkant de naad te naaien. (wat ik bij de eerste twee strookjes (de meest rechter) fout deed, daarom steekt daar een stukje uit) Door steeds een tussendoortje te gebruiken weet je ook na het losknippen en open persen nog wat de bovenkant is :-) Dat tussendoortje knip ik dus pas los als de stroken terug zijn op de designwall.


De stroken gaan eerst per twee aan elkaar, en dan per 4, het eerste stukje bestaat zelfs al uit 7 stroken. (dat was het deeltje dat ik deed toen ik voor het eerst stopte). Je ziet wat een verschil in breedte een naadje maakt in zo'n relatief smalle strook!


Voila, de eerste helft zit in elkaar! (tijd voor een onderbreking, want er moet helaas nog zoveel meer gebeuren, zoals stofzuigen en afwassen, haha)

Nog een paar plaatjes:

De verspringing in detail.


Ik pers de verticale naden open (die als het af is horizontaal worden, maar zo past het nu eenmaal beter op de designwall). Ik vind de achterkant eigenlijk ook wel heel mooi, de textuur is hier totaal anders. Ik overweeg bijna.... Nee, dat is wat al te gek ;-)

Een preview van wat komen gaat!:

Tot nog toe heb ik de stroken steeds heel precies op dezelfde volgorde gehouden als ze in de rol zaten. Maar die hele berg rozen aan één kant... daar ga ik wat aan doen.


De opbrengst van de tussendoortjes is ook heerlijk! Kijk eens wat een stapel, en dat zonder noemenswaardig extra tijd/garen/moeite! Wat is het toch leuk om tussendoortjes te gebruiken!

De onderbrekingen van mijn (verschillende) projecten worden niet alleen opgelegd door huishoudelijke en andere verplichtingen. Ook andere werkjes die nu eenmaal afmoeten zorgen daarvoor. Helemaal niet erg, want is het niet juist leuk om over de dag of week heen met verschillende lapjes, kleuren en technieken te werken?

Diegenen die mij wel eens hebben zien werken weten dat dit het blikje is voor applicatie! En als dat naast het 'Catquilts' blikje staat kan dat maar één ding betekenen, toch? Dat zien jullie wel als de volgende maand van de serie Cat- or Dollyquilts is verstuurd :-)

Groetjes,


Merel

www.birdblocks.com

1 opmerking:

Anoniem zei

Hi Merel, ziet er goed uit, was erg benieuwd wat je er mee ging doen, leuk idee weer! Zo fijn dat je het allemaal deelt met ons. Zo krijg je toch weer inspiratie! Als ik de volgorde van iets wil onthouden, bv hoe mijn blokken liggen, dan maak ik er een foto van kan ik altijd terug kijken. Dit idee heb ik ook van iemand gehoord en het werkt prima.
Nu ben ik zo benieuwd wat je met dat rosé gedeelte gaat doen....groetjes Adri.