zaterdag 18 januari 2014

Over boven water

Kijk eens wat ik gevonden heb tijdens het opruimen van mijn quiltkamer:


Het is mijn plakboekje met quiltfoto's. Vanaf de eerste schreden op het quiltpad. En ik had juist bedacht dat het wel eens leuk zou zijn om jullie wat foto's van mijn oude(-re) quilts te laten zien...

Helaas ben ik niet zo goed in het documenteren van de gegevens, dus de rechterpagina's zijn erg leeg. Daardoor weet ik dus niet meer in welk jaar ik begon met quilten! Wat ik nu heel jammer vind, maar ja...

Mijn eerste proefje was deze:

Gemaakt met een setje Laura Ashley lapjes uit mijn moeders lappenmand. Een mand trouwens die mijn gehele jeugd heel vol was met rolletjes met restjes stof. Ik speelde daar als kind mee: mand omgooien rolletjes (een bij elkaar opgerold bundeltje stof van een soort, met een speld bijeen gehouden) sorteren op kleur, of op welke andere manier die ik leuk vond. En dan alles weer terugdoen. Ik 'deed' er verder nooit wat mee. Had nog nooit van patchwork gehoord, en mijn moeder vond naaien niet leuk, het was een taak die nu eenmaal moest. Dus ging ik dat niet doen.

Die mand is een paar jaar voordat ik begon met patchwork 'opgeruimd', dus net te vroeg voor mij om er nog van te genieten! Zo jammer, maar deze lapjes had ik er al eens eerder uitgevist voor het een of ander.

De lapjes waten allemaal dezelfde maat, maar erg schuin van draad. En omdat ik had gelezen dat het heel belangrijk is om lapjes recht van draad te verwerken heb ik een veel kleinere mal gemaakt, zodat ik op de hoekjes nog voldoende naadtoeslag (die ik ook nog eens heel ruim had genomen) over had. Dan het malle: ik vond het zonde om die brede (driehoekige) naden af te knippen, dus heb ik de patchworklap zo gesandwicht, met hele flappen op de achterkant (die je natuurlijk nooit meer ziet, maar ja). Ik sandwichte het lapje met een polyestervulling en een ruitjeslapje op de achterkant. Dat was een beetje gesmockt-achtig stofje, met elastiek erin ;-) Wist ik veel...

Dat gedoe met afbiezen leek mij maar niks, veel te ingewikkeld, dus ik heb alle naadjes om de vulling heen naar binnengevouwen en met het quilten van de buitenste randen mee vast genaaid.

Mijn tweede werkje kwam uit een quiltboek, maar ik maakte het met fleece stof, en daardoor bleef het een plaid (één laag), sandwichen en quilten leek me te dik worden:

Ik was meteen genezen van het werken met fleece, want als je het 3x meet, is het 3x een andere maat. En als je het 5x meet, is het 5x een andere!

De applicatie ljimde ik vast met stoflijm, een of ander vloeibaar goedje dat natuurlijk doorsloeg. Die lijm is overigens nu (na minstens 15 jaar) hard en geel geworden. Experiment niet geslaagd (maar nog steeds een geliefde deken bij de katten)


De derde foto in mijn boekje is voor mijn gevoel mijn eerste quilt... Die eerste was 'slechts' een proefje. Ik blogde hier al eens eerder over deze quiltjes. De lapjes voor dit quiltje kocht ik toen ik voor het eerst een quiltwinkel had ontdekt. Dat was een toevallige vondst, ik had geen idee dat je daar speciale winkels voor had!

Binnenkort blader ik verder in mijn boekje van het eerste begin :-)

Groetjes,


Merel

www.birdblocks.com

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Ohhh Merel wat een verhaal,geweldig je hebt hierdoor toch heel wat ervaring opgedaan,maar door wie werd jij eigenlijk geïnspireerd gezien jou moeder de naaimachine als een " noodzakelijk kwaad" zag?Had jij dan iemand in jou omgeving die dat wel had? Niks nieuwsgierig hoor maar ik weet nog dat mijn schoonmoeder een echte Crea- Bea was en mijn moeder was dat niet zo, ik mocht wel altijd haar naaimachine gebruiken wat ik geweldig vond, ben ik haar nog steeds dankbaar voor. Ben benieuwd naar je volgende verhaal. Groetjes Adri.

Unknown zei

Wat leuk boekje met leuke quiltjes.Daar moet je zuinig op zijn,weet ook of deze boekjes nog te koop zijn.
Maaike(quilthuis.blogspot.nl)

Anoniem zei

Nu weten wij waar het fout is gegaan...

Birdblocks zei

@ Adri: oh daar zal ik ook nog wel eens een blogje over schrijven goed? :-)

@ Maaike: Dit boekje wat ik zelf heb gebruikt is zeker niet meer te koop, het is minstens 12 jaar oud, maar er zijn wel vergelijkbare boekjes te koop hoor. Ik kan je hiervandaan niet een link sturen, maar vanaf februari (als de winkel weer open is) is dat wel mogelijk! (als je wilt kan je even een email aan de winkel sturen shop @ birdblocks . com)

Groetjes, Merel