vrijdag 27 december 2013

Over sterren en een muis


Toen ik gisteravond thuiskwam, na een gezellig kerstdiner in groot gezelschap, zag ik dit op de aanrecht liggen... Als een soort laatste tastbare herinnering aan het feest. Ik vond het wel passend ;-)

2e kerstdag begon voor mij met het hechten van de lievelingsmuis van de kat van mijn Grote Liefde. Hij heeft wel meer muisjes, maar deze paarse (van het bekende kattenvoer merk) is duidelijk zijn favoriet.

Helaas ook van het hondje dat zo nu en dan op bezoek komt, dus de muis werd met ernstige verwondingen binnengebracht bij de EHBO. Nou hij kan er weer even tegen, maar hij is wel aan de oudere hand, zijn huidje wordt op sommige plaatsen wat dun... Maar even afwachten hoelang deze muis nog meegaat...

Na het opereren en hechten van de muis ging ik in de keuken aan de gang. Want ik zou het brood voor bij de maaltijd verzorgen, naast de gebakken sterretjes voor in de soep.

Ik had op internet ergens een foto van een brood gezien met een dubbele stervorm erin, die was gemaakt met laagjes chocopasta tussen het deeg. Het zag er erg mooi uit, dus ik besloot dat in 'kerstkleurtjes' te proberen:

Ik koos ervoor om kleine broodjes te maken, waardoor ik maar 1 stervorm kon maken in plaats van een dubbele.

Ik deed het zo:
mijn glazen schaaltje is precies de juiste maat voor een pakje hartige taart deeg :-) dus daarmee sneed ik 4 cirkels uit het deeg. Als je zelf deeg uitrolt: het moet echt dun zijn!

Een cirkel laat je leeg, en dan smeer je op de anderen een dun laagje geconcentreerde tomatensaus 2x (die is niet zo nat) en pesto 1x. (je kunt ook 5 cirkels snijden en beide smaken 2x doen)

Dan om en om stapelen, zodat er steeds een laagje deeg tussen de smaken/kleuren zit, ik deed de groene in het midden.


Dan snijd je de cirkel in 16 delen, maar niet tot aan het midden! (gebruik een mal zodat je niet te ver snijdt)

In 16 delen dat is eerst in kwarten, dan daar steeds midden tussen, en daar nog een keer midden tussen.


Ik kwam er achter dat je beter meteen kunt twisten als je een deel gesneden hebt, want mijn deeg kleefde na een tijdje weer tegen elkaar aan...

Twisten: pak een flapje en draai het voorzichtig om naar links en leg het op dezelfde plek terug, pak het volgende flapje en draai het om naar rechts, herhaal, steeds om en om... zie je de stervorm ontstaan?

Voor de dubbele stervorm heb je veel grotere cirkels nodig en dan twist je de flapjes 2x

En dan bakken voor bovenstaand resultaat. Ik vond mijn pesto achteraf niet 'groen' genoeg, dus volgende keer let ik bij het kopen op de kleur van het potje pesto, LOL.

Ik bakte ook nog drie Epi, wat ik wel vaker heb gedaan. Dat is een soort flapjes-stokbrood. Lekker veel korst en gemakkelijk een stukje af te scheuren.

inknippen en flapje opzij leggen, inknippen en dit flapje de andere kant op opzij leggen, herhaal...

Ook maakte ik nog fougasse, en een stervormig busbrood maar daarvan beide geen foto's, ik was niet snel genoeg ;-)
(en nog een linkje naar een blogje met beide vrije broodvormen)

De stille getuigen van een geslaagd kerstfeestje :-)


Groetjes,


Merel

www.birdblocks.com

1 opmerking:

quiltingmieke zei

piep jij hebt erg lekker bezig geweest meid, mmmm heerlij knuf