dinsdag 7 mei 2013

Over puntjes

Hoe kan je nou berekenen hoe groot de rechthoek moet zijn voor deze puntjes, was van de week een vraag in de winkel.

Tsja, soms is het gewoon niet te berekenen, met alle naadtoeslagen in vreemde hoeken erbij. Dan kan je gewoon beter een andere constructiemethode kiezen, waardoor je het vervelende gereken omzeilt ;-)

Een aantal jaren geleden maakte ik een rijen quilt. Nou ja de rijen daarvoor. Ik bedacht dat ik die misschien het beste ook rij voor rij kon quilten (een soort quilt as you go) en dus liggen de rijen er nog onafgewerkt :-) Ik heb ondertussen wel bedacht wat ik voor de achterkant wil gaan doen.... in theorie dan, ha ha.

Bovenstaande is een van die rijen van die quilt en hierin maak ik vergelijkbare blokjes als die van de vraag. Hieronder laat ik zien hoe ik het toen deed:



Om te beginnen snijd ik voor de driehoekige stukjes achtergrond een vierkant (of rechthoek in mijn geval) met naadtoeslagen alsof die hele puntjes er niet zouden komen. Dus alsof ik een gewone nine-patch aan het maken ben.

Hoe maak je de 2 sterpuntjes in één vierkant (of in mijn geval rechthoek). Ik teken op de achterkant van dat vierkant (rechthoek) de naadtoeslagen, want ik wil mijn puntjes graag scherp hebben! Dan teken ik vanuit die hoeken naar het midden van de overkant de 2 schuine lijnen. Zoals ik hieronder heb geschetst.



Neem nu een strook stof die breed genoeg is om het vlakje met naadtoeslag aan alle kanten te vullen.
(meet daarvoor haaks vanaf de schuine lijn tot aan het breedste stuk(het hoekje van het lapje) en voeg daar 1 naadje van 7,5mm aan toe, rond dit ruim naar boven af!) Leg deze met de goede kanten op elkaar en zorg dat de strook een naadtoeslagje over het lijntje (dat op de achterkant van de stof staat, dus die even tegen het licht houden) heen valt! Naai over het getekende lijntje.

Je ziet dat er voldoende stof zit voor een naadtoeslag van de donkere stof. Ook zie je dat het niet helemaal gelijk loopt met de genaaide lijn,maar dat is niet erg, als het lapje maar breed genoeg is om de onderliggende driehoek af te dekken. Vouw de lapjes nu open en controleer of de strook het driehoekige stuk van het lapje afdekt!



En als dat zo is snijd dan de uitstekende stukjes stof weg.



Dit is het resultaat, vergeet niet dat er nog een lapje onder en naast komt, waarna het puntje wél scherp wordt :-)



Herhaal dit gebeuren aan de andere kant en maak zo al je sterpunten.

Ik heb zelf de stof achter de puntjes laten zitten, maar je kan die eventueel wegsnijden. Let er wel op dat je puntjes schuin van draad zijn, dus even extra opletten dat je ze niet uitrekt.


Hmmm, zouden mijn puntjes nog uit de naad tevoorschijn komen als ik de blokjes netjes pers? Ik hoop het toch wel, je ziet aan de boven en onderkant ruimte genoeg voor de naadjes. De stroken hebben al tijden opgerold in de kast gelegen ;-)





Succes met je heel scherpe puntjes!

Groetjes,


Merel

www.birdblocks.com

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi Merel,

Hartstikke bedankt voor deze uitleg.
Nu moet het toch lukken ;-)

Groetjes,
Astrid