dinsdag 12 maart 2013

Over een gezonde kat


Rosie is dol op appeltjes en peren, blijkbaar, LOL... Maar zo krijg ik het werk natuurlijk niet gedaan! En wat doe je dan als liefhebbende kattenknuffelaar... Och je pakt een lekker leesboek en gaat er naast zitten in een luie stoel :-)

Wat hieraan vooraf ging (want ik deed wel iets, al was het niet veel)...


Soms houd je de meest ongelukkige stukken tussenvulling over. Te klein om iets mee te kunnen, behalve kussenhoesjes maken ofzo, maar te groot om weg te doen (we zijn immers patchworkers, LOL)

Die stukken verzamel ik. Heel lang, want meestal heb ik hier geen zin in... Maar dan, als het me te veel wordt (de stapel valt uit de kast, of er past met geen vacuümapparaat meer een stukje bij...
Dan zet ik de stukken aan elkaar (wel delen van het zelfde materiaal en kwaliteit nemen), zodat ik er weer een fijn formaat quiltje mee kan vullen. Ik weet wel dat daar dan ook weer speciaal spul voor is, zodat je de delen aan elkaar kunt strijken, maar ... nou ja, wat zal ik zeggen... daar houd ik niet zo van, het is ook werk (strijkplank pakken, de boel goed leggen enz.), en je moet er nog dat speciale rolletje voor kopen ook en als ik zuinig wil zijn, dan wil ik dus niet zo'n extra rolletje moeten kopen, zeg maar.


En bovendien werkt dit ook heel goed. De stukken tegen elkaar aanschuiven (het moet wel een beetje recht zijn, en niet overlappend naaien!), de zigzag op z'n breedst zetten en de steeklengte ook lekker lang (die staat bij zigzag standaard vrij kort), en dan rustig naaien, bij voorkeur met het boventransport. De vulling wordt niet 'plat' op de plek van de zigzag, dus het valt helemaal niet op.

En als je nou helemaal wilt dat die naad wegvalt in je quilt, gebruik dan water-oplosbaar garen. Dan lost het vanzelf op als je de affe quilt gaat wassen/spoelen en zit er niks extra's in je quilt. Het is dan wel van belang dat je voldoende quilt zodat de vulling rond de naad goed is vastgequilt!


Groetjes,


Merel

www.birdblocks.com

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Goed idee van jou met die resten. Groeten Wilma

Anoniem zei

Bedankt voor de naaimachinetip, tot nu toe deed ik het altijd met de hand.
Groet Hanny.