woensdag 27 februari 2013

Over een plannetje en de uitvoering



Afgelopen zaterdag om 4 uur kreeg ik ineens een plannetje met deze randstof. Een kinderoptocht is natuurlijk niet compleet zonder windmolentjes :-)

Een paar stofjes erbij gezocht die ik mooi van kleur erbij vind. Het zijn niet precies dezelfde kleuren, waardoor ze het totaal heel mooi intensiveren. Het achtergrondstofje voor de molentjes werd een witte met zilveren fairy-spikkeltjes. Helemaal leuk.


's Avonds zat ik meteen achter de naaimachine (normaal doe ik op zaterdagavond niet veel meer, LOL). De diagonaal tekenen en langs beide kanten voetjebreed naaien.


Ik heb mijn vierkante lapjes 10,5 cm gesneden, zodat ik de Half-Square-Triangles (HST) nog even precies kon snijden wanneer ze genaaid zijn. Ze worden dan superstrak, en je bent meteen die oortjes kwijt. (snijmaat 9x9cm)


Alle molentjes in een strook draaien dezelfde kant op. Dat is voor mij altijd heel goed opletten dat ik ze goed naai, maar dit keer ging het goed!


Een molentje is 16,5 cm zoals het daar ligt, afgewerkt in de quilt is het dan 15x15 cm.

En de hele strook:

Je kan het bijna niet zien, maar de oranje en de aqua stof hebben een klein printje, de andere twee zijn effen.

De tweede strook wilde ik graag de andere kant op laten draaien(oh opletten!), omdat ik de plaatjes ook andersom heb gedaan. Zo ligt het kindje dat eronder kan slapen in de goede richting naar de plaatjes te kijken :-)

Helaas moest ik zaterdagavond nog meer doen, dus bleef het bij één strook. Zondagochtend gauw verder, want ik wilde hem heel graag af zien!

Kijk je mee....

tada! Quilt met voetjes :-) In de laatste restjes sneeuw (van dit seizoen, hoop ik toch?!).

Vanwege de maat had ik een half molentje nodig om de strook vol te maken, waardoor de molentjes in de twee stroken ook nog eens leuk ten opzichte van elkaar verspringen. De strook tussen de molentjes sneed ik van de randstof, zo is het precies hetzelfde wit. Ik vind het leuk dat de beide stroken printstof niet even breed zijn, en dat de tussengevoegde randen niet in het midden zitten. Daarom sneed ik eerst de randstof middendoor, en sneed ik toen van een kant 15 cm af. Die strook kon ik mooi tussen de twee stroken met molentjes in zetten.

De totale maat is 100x137cm, een mooie afmeting voor een eerste kinderbedje.



Groetjes,


Merel

www.birdblocks.com

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Heel leuk!

Groetjes Anette

Francis Paul zei

hij is schetig!

Anja.M zei

Wat een leuke top is het geworden.
Quilt groetjes Anja.

Marina. zei

Wat een schattig stofje!