donderdag 31 maart 2011

Groeien en rijzen

Groeien, het seizoen begint weer. Niet dat ik nou echt groene vingers heb, maar ik probeer het toch weer eens...
 ... al is het alleen al omdat ik die turftabletjes zo leuk vind.
Minikasje van de hema, zaadjes erin en nu maar wachten :-) Eens kijken of ik echt klaprozen en vergeet mij nietjes krijg... Niet vergeten zo nu en dan water te geven. De overtollige zaadjes heb ik met een slinger in de tuin gemikt (er zit altijd hartstikke veel in zo'n zakje), maar dat zal wel niet veel opleveren. Ik heb meer hoop op mijn vensterbank :-)

En nu ik toch zo lekker bezig ben ook maar meteen weer eens een suikerbrood getracht te maken, dat was lang geleden:
 Suikerparels heb ik in België gekocht, die vind je hier niet (althans ik niet, zelfs niet bij de makro)
Het recept is een basisrecept voor (bruin, maar wit kan ook) brood, waarbij ik op 500 gram meel 300 gram suikerparels toevoeg. (of kleine suikerklontjes). En als speciale touch (hoewel ik het dit keer was vergeten) in plaats van 20 gram boter of olie, 20 gram limoenolie! MMM, dat geeft een hele speciale subtiele smaak!
Het bakblik goed invetten (ik gebruik bakspray) en daarna wat losse suiker erin strooien, dan krijg je zo'n lekker stroperige buitenkant. Wel metéén als je hem uit de oven haalt uit het bakblik halen, anders koelt die plakkerige buitenkant af en krijg je hem er nooit meer uit!

Die rode achtergrond bij het deeg is een dun snijplankje van de ikea dat ik speciaal voor dit doel bewaar, dus er zitten geen snedes in, want op dat stomme wafelaanrechtblad-oppervlak kan ik natuurlijk niet met deeg aan de gang.

Groetjes,

Merel