vrijdag 10 december 2010

Tutorial: Warme sneeuwballen

Vroeger werden van rags, of resten/stroken stof ballen gedraaid. Deze werden verzameld en als er voldoende waren werden er met deze smalle stroken stof kleden (rag rugs) geweven. Maar die ballen zien er zo ook zo leuk uit. Met een paar in een schaal of onder de kerstboom. Heel decoratief en echt iets voor ons stofjesgekken :-)

Zo'n bal kan je dus van stroken stof maken, maar ook van stroken tussenvulling, je weet wel die stroken die je van de buitenkant van je quilt af snijd als je klaar bent met quilten.

Ik had een strookje (20x110cm ) van die speciale hittebestendige tussenvulling over. Je weet wel die met dat metaalfolie van binnen. Dat geeft zo'n leuk glim-effect. Ik heb er ook al hele leuke sneeuwpoppen-applicaties mee gezien (maar ik dwaal af).

Snijd de vulling (of stof) in stroken, ik maakte mijn stroken ongeveer 2 cm breed. En laat om en om aan de bovenkant en aan de onderkant een stukje dicht.


Kijk als je alles hebt gesneden is het een lange sliert geworden:


en dan begin je met een propje waar je steeds maar weer omwindt. Ik legde steeds de volgende wikkel naast de vorige, maar je kan ook kris kras gaan.


Als je bij het eind van je strook bent, of je vind je bal groot genoeg, dan stop je het laatste eindje gewoon weg tussen de windsels en klaar!


Deze twee ballen zijn gemaakt van 20 cm hittebestendige vulling, de ene heeft een doorsnede van ongeveer 9 cm en de andere is ongeveer 7,5 cm in doorsnede.

Helemaal gezellig voor de kerst :-) Mij benieuwen hoe de katten erop reageren, LOL

Als je de ballen van stof wilt maken kan je natuurlijk ook beginnen met een prop tussenvulling en alleen de buitenste laag van stof-stroken voorzien.

Verder ben ik nog bezig met het dolly quiltje voor morgen, dus nog even niets om te laten zien.
Ach, morgen haal ik dat wel in. Het is weer erg leuk geworden al zeg ik het zelf.


Groetjes,


Merel

www.birdblocks.com

Geen opmerkingen: