donderdag 18 november 2010

Quiltathon

Gisteren was ik een dagje vrij! Twee vriendelijke dames hebben de winkel gedraaid (bedankt!) en ik mocht een dagje helemaal los. heerlijk is dat, zo midden in de week. En wat doe je als je zo'n extraatje krijgt? Nou lekker tutten!

Ik begon met niet al te vroeg opstaan, maar ik ben ook niet de halve dag in bed blijven liggen hè, dat is zonde. Eerst even mijn boek uitgelezen en toen opstaan, broodjes in de oven, mmm dat ruikt zo lekker, rustig ontbijten met kat op schoot en een potje thee. Even wat blogjes lezen, oh de inspiratie begon alweer te vloeien. (nu heb ik daar niet gauw een gebrek aan hoor, moet ik zeggen). Dan even gauw de stofzuiger een rondleiding geven (helaas, hij kan het nog steeds niet op zichzelf, LOL). En toen aan de gang!

Ik heb een lijst gemaakt, moet je weten, waarop de projecten waartoe ik me voorlopig moet beperken! Ja, niet lachen hoor, want er staan zo'n 16 werkstukken op :-)

Ik begon met het afwerken van een dolly quiltje van een tijdje geleden, A bird in the hand. Deze lag te wachten op z'n biesje, de stof daarvoor had ik net eventjes te goed opgeborgen, maar die kwam gisteren toch tevoorschijn. Een strook snijden voor de tunnel:

Ik snijd altijd tunnels van 20 cm breed, dan kan er een behoorlijke lat in. Maar hoe snijd je nu een strook van 20 als je liniaal maar 10 cm breed is? Nou met een tweede liniaal erbij. Op deze meet je door tot 20 cm, schuif dit liniaal langs het lange liniaal om de hele zijkant te controleren (zo kijk je of het lange liniaal recht ligt), zolang je de lange liniaal moet aanpassen steeds weer heen en weer schuiven met de kleine!

Zoals je ziet ben ik links en snijd zo aan de linkerkant langs het lange liniaal, als je rechts bent ligt het precies andersom!

goed het tunneltje is gesneden en genaaid, de biesjes gemaakt en er om gezet en tata: AFFO!


Op naar het volgende project:
Nog een dolly quilt die op z'n biesje ligt te wachten, weer een tunneltje gesneden en genaaid en biezen gesneden, dit keer wilde ik iets nieuws uitproberen dat ik van de week ergens op een blog gezien had. Dit heb ik op een proeflapje geprobeerd (en dat doe ik niet vaak, een proefje maken!):

Het quilten probeer ik wel zo nu en dan uit, en daar liggen dan ook altijd een paar kleine sandwiches voor klaar. Deze proef heb ik alweer een tijd geleden gedaan, maar die kleine proefsandwiches met quiltwerk gooi ik niet weg, die zijn voor allerlei dingen handig (al is het maar om in de kattenmand te gooien). Nu kon ik er mooi een gebruiken voor het proefje met de bies. Morgen zal ik een foto-tutorial schrijven hoe ik het gedaan heb en een verwijzing naar het blog waarop ik de informatie vond.


Tada, weer een affo! En kijk eens naar het lieve biesje!
Ik kreeg van Marianne (geen blog) nog een tip om de rand aan te passen: haal het stukje boom los uit de naad en leg het over de rand heen, zo steekt de boom langs het frame. Goed idee, maar alles is al vast en gequilt, sorry, ik heb er geen zin in om dat allemaal los te halen, nu staat de boom gewoon achter het kozijn, in plaats van ervoorlangs :-)

Toen was mijn ondergaren op, en ook de reserve spoeltjes waren allemaal leeg, dat bleken er tien te zijn :-)

Zo nu kan ik weer een tijdje voort! Ik gebruik bij al het naaiwerk toch altijd dezelfde kleur, dus een voorraadje spoeltjes daarvan is erg handig. Kijk ik heb ook een voorraadje donkerblauw.

Daarna mocht ik van mezelf een paar stroken toevoegen aan mijn zigzag quilttop. De blokjes rechts liggen nog los.

De stroken liggen dubbel op de bank, want het past natuurlijk voor geen meter, de top is 155 cm breed en ik weet nu even niet meer hoe lang, ik moet nog een paar rijen! Een heerlijk eenvoudige quilt met een zeer groots effect! Deze quilt werkt in allerlei soorten stofjes, maar ik zou wel redelijk grote prints gebruiken, denk ik. Hoewel, ik kan hem me ook wel voorstellen in effens... Een Babyquiltje in alle kleurtjes van de regenboog-pastel, of... oh, hou op! Hij kan gewoon altijd! En zo lekker gemakkelijk te maken!

Maar wat is dat eigenlijk voor een bult daar linksboven onder die quilt? Nou kijk maar:


Hee, joh, wat ben je allemaal aan het doen, mag ik niet gewoon mijn slaapje doen hier op de bank. Tse, 't moet ook niet gekker worden, ze gooit dat ding gewoon over me heen!
Na eindeloos veel foto's van Roos op het blog nu ook eens een plaatje van Thorgal, mijn andere kat :-)

En als laatste (ja ik had toch gezegd quiltathon?) heb ik ook nog wat steekjes met de hand gequilt:


Ik ben nu halverwege de tweede lange kant, nu hoeft het niet lang meer te duren, maar ja, dan moet ik hem wel zo nu en dan oppakken ;-)

Om 20.40u nog even gauw naar de supermarkt gehold (die gaat hier om 21.00u dicht). ik was helemaal de tijd vergeten. Is dat niet erg: een hele dag vrij en dan op het nippertje 's avonds vlak voor sluitingstijd de supermarkt in rennen?

Nog even een plaatje van mijn dollyquiltwandje, nu zijn ze echt af, behalve die rood/witte dan, die moet nog gesandwicht!


Ik heb een heerlijk dagje gehad! Bevalt goed, misschien neem ik nog wel eens een dagje vrij!

Groetjes,


Merel

www.birdblocks.com

5 opmerkingen:

Sun zei

mooi zeg al die quiltjes. Ik ben helemaal weg van je zigzag quilt.
groeten Sun

ps ik lees je blog met plezier

inge zei

dat moet zalig zijn zo'n dagje!

Yvonne aka sommeke zei

Hard gewerkt Merel! Prachtige resultaten.
Thorgal was misschien niet zo blij met al jouw werkijver! ;-)))

Hilde zei

Haha, Merel, niet gaan werken en toch hard gewerkt! Dat is kunnen !!!

Hilde zei

Haha, Merel, niet gaan werken en toch hard gewerkt, je kunt er wat van!!!