zondag 5 september 2010

Episode wasmand, aftekenwerk en groente

Meldde ik van de week nog dat mijn poging tot aanschaffen van een wasmand was mislukt (voorraadbeheer IKEA). Nu kan ik melden dat ik toch een nieuwe wasmand heb! Namelijk: ik bedacht me (toen ik in de IKEA was en de frames wél, maar de zakken-om-daarin-te-hangen níet op voorraad waren) dat ik nog zo'n frame had. Gekregen van iemand die dacht dat ik 'daar nog wel wat mee kon' (Waarom denken zoveel mensen dat toch, en vullen mijn huis met zoveel goedbedoelde rotzooi?) (Goedbedoelde rotzooi is een gevleugelde term bij ons in de familie :-) )

Naja, dit keer kwam het wel mooi uit, want ik heb natuurlijk wel de beschikking over een redelijk assortiment aan leuke stofjes en ik kan een beetje naaien :-)
Dus... dit:
plus:
en:
is dit geworden:

Tsja, als ik zelf een stofje uit mag zoeken wordt het natuurlijk geen saai ongebleekt katoentje.

Ik naaide vier panelen aan elkaar (goede kanten op elkaar) en toen de bodem (wél een ongebleekt katoentje ;-) ) ertussen, door van naadje tot naadje te naaien en daar de boel rond de naald een kwartslag te draaien. (ook hier goede kanten op elkaar.
Waarom meldt ze nu toch van 'goede kanten op elkaar'? Nou daarna maakte ik er franse naden van door de naden nu met verkeerde kanten op elkaar nogmaals te naaien (iets breder dan de vorige naadtoeslag, zodat deze geheel in het ontstane flapje wegvalt). Dit deed ik overigens pas nadat ik in de bovenrand een dubbel naar binnen gevouwen zoompje naaide.

Daarna nog even wat linten naaien door stroken van 5 cm 4x te vouwen. (1x dubbel en dan open leggen en de beide rafelkanten tegen de middenvouw aan leggen en persen, nu alles dichtvouwen en dicht langs de kant rondom naaien. Ik vouwde ook nog de punten 2x schuin naar binnen voor een rafel-loos puntje.
Deze linten naaide ik iets vanaf de hoek van de vierkante zak vast.

Mocht ik nog eens zoiets maken dan naai ik ze zo dicht mogelijk bij de hoeken, nu vervormd de zak een beetje, maar het is niet zo heel erg, en bovendien: het is maar een waszak ;-)

Toen zette ik me aan het aftekenen van het randpatroon voor Roos haar quilt:


tsja en het is háár quilt dus ze wilde wel even meehelpen:


maar als ik haar geen taak geef...

Dan wacht ze wel even af...
 
...en het blijft een draaikont...

Kijk hier kun je zien hoe het wordt...
Oef, dat zijn nog 6 golvende lijnen per kant, dat is niet zomaar gedaan. Ach, dat kan er ook nog wel bij, het is toch al een 5 jaren plan :-)

Nog één plaatje:
Mini broccoliplantjes (kiemen), die ik, helaas voor hun, vandaag ga verorberen, ik heb al geproefd, erg lekker, heel zacht van smaak en licht zoetig, het proeft nog niet echt naar broccoli, maar heeft er toch al wat van weg. Het is trouwens een heel grappig blaadje (wat ik helaas niet op de foto kreeg), met een soort kommetje erop.

sjee, en het is pas zondagavond, wat kan ik morgen allemaal niet nog doen? Nou veel regelgedoe (mijn favoriete hobby...) en verder werken aan de voorlopig geheime projecten :-) Ach ik zal het aanstaande vrijdag (tijdens de tentoonstelling in Deventer, waar we vrij/za/zo met de winkel aanwezig zijn) laten zien. Het tweede 'geheime' project is het volgende Dolly Quiltje en dat zal ik volgende week zaterdag pas laten zien, want de bijeenkomst is deze maand een weekje later ivm diezelfde tentoonstelling.

Tijdens de tentoonstelling is de winkel gewoon open, bestellingen en emails echter zullen iets later worden behandeld dan je gewend bent.

Groetjes, 


Merel 

3 opmerkingen:

Marielle zei

Wat een super idee die wasmand. de mijne zit een flinke scheur in, dus ik wilde een nieuwe kopen.... Maar ook hier leuke stofjes genoeg, dus ik ga ook binnenkort maar eens aan de slag.

Yvonne aka sommeke zei

Perfect! Complimenten voor de originele wasmand/zak!
LOL met Roos, ze weet gewoon dat het haar quilt is en houdt in de gaten dat jij het allemaal wel goed doet! ;-)

Ingrid zei

Geweldig die waszak. En net als Mariëlle... Veel leuker dan de standaard zakken.
Bedankt voor de tip. Groetjes Ingrid.