vrijdag 26 maart 2010

Turboquilten: Spring es in de lucht

Dit quiltje is niet groot, ongeveer 55x55cm. Maar ik ben er danook vanavond om 20.15uur pas aan begonnen en het is nu af, dat wil zeggen: er moet alleen nog een bies om en ik moet alle draadjes aan de achterkant nog wegsteken. Nou ik noem het een turboquilt.
Eerst heb ik de achtergrond gequilt:


Hier zie je een detail, dan kan je misschien zien dat ik twee soorten achtergrondquiltwerk heb gedaan:


Dan met dubbelzijdig plakvlies aan de gang, ik heb de te appliceren stofjes dubbelzijdig gemaakt door een lapje oranje op een lapje van dezelfde stof te plakken en zo ook voor het groene lapje:


Dan blaadjes knippen en op de achtergrond schikken. Ik heb ze even vastgeplakt met 'bastingglue' of te wel tijdelijke (uitspoelbare) lijm voor stof. Een paar stipjes lijm achter de applicaties, goed aandrukken, en even laten drogen. Dan kan je met de lap wapperen wat je wilt, maar ze zitten vast. Uiteraard weer niet zo vast dat je ze nooit meer los krijgt, even een beetje vochtig maken en de lijm lost op.
 

Bloemen knippen:


Bloemen schikken en ook even vastplakken:

En vervolgens de bloemen en blaadjes vastnaaien, ik heb ervoor gekozen om de grote bladeren op 5mm van de kant te stikken, de kleine blaadjes en de tulpen op 2mm vanaf de kant, en de bloemen met een miljoen(ahum) cirkels in het midden. De bladeren kregen ook nog wat nerf gestikt.

En poef: bijna-AFFO :-)

Waar kwam deze uitbarsting van nijverheid nou ineens vandaan zou je zeggen?* Nou dat laat zich uitleggen: Boven de garenrekken in de winkel hangt een klein quiltje..... van een sneeuwkristal! Tsja, daar ben ik nu wel even klaar mee hè, met sneeuw.( Het is een leuk quiltje hoor, daar niet van, maar nu wordt het tijd voor iets warmers). Ik zal wel even een foto laten zien morgen :-)

Ga ik morgen het biesje erlangs zetten? Nee, morgen ga ik op verjaardag van DM en DD, die zijn 11 dagen uit elkaar jarig en vieren dat gezellig samen. Maar dinsdag hangt ie hoor!

Groetjes,

Merel

www.birdblocks.com

*) Het is natuurlijk ook helemaal niet zo dat ik verder niets gedaan heb deze week, maar een paar quiltsteekjes elke keer is ook zo saai om te melden.

3 opmerkingen:

Isabella zei

Wat een leuk idee is dit en eigenlijk heel simpel te maken.

katrien zei

Hé wat een leuke quilt.

Yvonne aka sommeke zei

Wooow, Merel, da's terecht een turboquilt! Leuk idee!