woensdag 3 december 2014

Over bomen in de sneeuw

De aankondiging van de kou gaf mij ineens inspiratie voor wat winterse boompjes.



De tekening die ik maakte gaf me in eerste instantie een ruime tweepersoonsbed quilt, maar dat was helemaal mijn bedoeling niet, dus heb ik de blokjes teruggebracht naar de helft van de maat. Want dat ruime lege, met een hele boel boompjes wilde ik niet kwijt, door minder blokjes te maken, dus dan maar kleiner.



Vandaar dat de blokjes slechts 12 cm zijn. De punt heb ik met een stukje paperpiecing gedaan, dan worden ze netjes en scherp, maar de stronk vond ik makkelijker om te doen via strippiecing.


De vorm snijd ik wel enigszins precies uit, dat vind ik makkelijker om het witte lapje dan o pde juiste manier te plaatsen.

Helaas is de tl-lamp niet uit de foto te krijgen, het is gewoon te donker voor goede foto's!

 
De witte lapjes zijn spiegelbeeldig, dus als je de strook dubbel laat liggen bij het snijden, gaat het 'vanzelf' goed :-)


Omdat het paperpiecing stukje niet altijd precies de juiste naadtoeslag heeft, zoek ik van beide delen het midden met een vouwtje.

Als je het onderste lapje met een dal-vouw doet en de bovenste met een berg-vouw doet, dan vallen de vouwtjes precies in elkaar en kun je het gemakkelijk netjes naaien.Als je wilt zet je er een speld in.

Ik mag nog even door, want mijn ontwerp heeft 63 boompjes in een vlak van 10x12 blokken (de rest blijft 'leeg')

Groetjes,


Merel

www.birdblocks.com


Birdblocks, quiltshop Amsterdam

creating rainbows

1 opmerking:

Anoniem zei

Leuk idee Merel die bomen,en daar is het echt weer tijd voor; achter de naaimachine, buiten is het toch veel te koud! Groetjes Adri.