dinsdag 7 oktober 2014

Over gedaan

Toen ik de lapjes klaar legde voor het quiltje dat ik vuurvliegjes noem, wist ik het al!


Ik heb 2 lapjes vergeten te snijden, bah, deze top kan ik dus net niet op het weekend afmaken. Ik naaide deze namelijk op het gezellige quiltweekend in Nieuwekerke.


Maar ja, het werk moet toch gedaan, dus met alle lapjes die ik wél bij me had heb ik zo veel mogelijk blokjes gemaakt. Dan is dat maar vast gedaan.

De 'sawtooth star' maak je met 4 flying geese-units. Die kan je op verschillende manieren maken, ik deed het maar eens met deze methode. Naai precies over de diagonaal van het vierkante lapje. (en naai daar indien gewenst een tweede stiksel naast op 2 naadjes afstand)


Dan krijg je (als je dat 2e stiksel naast het eerste naait) een klein bonusblokje. Ik naai standaard met mijn boventransportvoet op mijn Bernina. Het 2e naadje voor het bonusblokje naai ik door de zijkant van het voetje langs die diagonale lijn op het vierkantje te laten lopen. Dit geeft geloof ik een wat smaller naadje dan normaal, maar er blijft genoeg stof staan, dus dat geeft niet.


Het andere puntje gaat precies het zelfde, ik gebruik vierkantjes van 6,5cm en een rechthoekje van 11,5x6,5 cm (naadtoeslag 7,5 mm, behalve waar anders vermeldt)


Kijk, een hele berg bonusblokjes, nu nog even de moed vinden om ze netjes open te persen.


Zover ben ik op het weekend gekomen, de twee missende vierkanten had ik ondertussen gesneden en zie je er naast liggen.


Naai met de puntjes-unit bovenop de vierkanten eraan...


... zo kun je precies mikken op het kruispuntje van de naden, om te zorgen dat de driehoekjes mooie scherpe puntjes hebben.


De zijkanten voorzie je eerst nog van vierkante lapjes van 6,5cm, om daar vervolgens de ster van te vormen.
Zie je dat ik heel goed heb opgelet op de richting van de achtergrond stofjes :-)


De top is bijna af, er moet natuurlijk nog een strookje van de onderste stof af, maar.....

er komt ook nog een speciale rand omheen, wordt vervolgd.

Groetjes,


Merel

www.birdblocks.com


Birdblocks, quiltshop Amsterdam

creating rainbows

6 opmerkingen:

Marina Brito de Campos zei

Prachtige sterren. Zo maak ik ze ook altijd. Ik vind de andere stof ook heel mooi!

Anoniem zei

heb je weer goed gedaan

grt marleen

inge zei

dit wordt - zoals gewoonlijk- weer heel mooi! en nog mooier in 't echt!

Saskia Smit zei

Mooi. Lekker fleurig. Of moet ik zeggen merelig?

Dineke zei

Dat is weer een mooi geheel zo bij elkaar.

10ekequilt zei

Ziet er mooi uit, Merel!
Groetjes 10eke