vrijdag 30 augustus 2013

Over biezen, deel 1

De tunnel zit netjes met spelden op z'n plek (zie het blogje van gisteren), dan kan je gaan beginnen met de afwerkbies.

Zelf maak ik mijn biezen altijd recht van draad, maar wel haaks op de zelfkant gesneden, die richting van de stof is iets rekbaarder dan langs de zelfkant, en dat vind ik prettig. Een bies die schuin van draad gesneden is (dus diagonaal op de zelfkant) vind ik persoonlijk teveel rek hebben. Een schuin gesneden bies zou ik alleen gebruiken bij ronde of golvende vormen.

Ik snijd mijn stroken meestal 6 of 6,5 cm breed, maar dat hangt af van de dikte van de quiltvulling die je gebruikt hebt. In dit geval koos ik voor 5,5 cm. Er zit in dit quiltje een dunne vulling, en ik wil ook nog eens specifiek een smal biesje om deze quilt heen hebben!


Eerst de stroken aan de korte kanten aan elkaar zetten tot een lange strook, deze moet iets langer zijn dan de gehele omtrek van je quilt, ik neem meestal zo'n 25 tot 30 cm meer (ik reken uit hoeveel lengtes ik minimaal nodig heb van 1,1m en dat rond ik tot in hele stroken naar boven af, maar houd er rekening mee dat het schuin aan elkaar zetten zo'n 12 cm per strook kan kosten!).

Ik naai de stroken met een diagonale naad aan elkaar. Dit zorgt ervoor dat als je de strook opvouwt (en je gaat deze strook in totaal 6-dubbel vouwen), dat de naad niet zo dik wordt.


Even controleren of het goed zit... het moet wel een rechte baan worden ;-)
(de stof ligt nu nog een beetje in een kromming)


De twee driehoekjes eraf snijden en de naad open persen.

Ik heb wel eens gelezen dat iemand die driehoekjes allemaal bewaart en daar speciaal een quiltje van heeft gemaakt. Zelf gooi ik de driehoekjes ook niet weg, maar ze gaan (op kleur) in een restendoos. (ooit.... ik zie zo vaak leuke scrappt quilts op internet, en dan gaan mijn handen jeuken, .... als ik naar mijn restenbakjes kijk, die gezellig op kleur staan ingedeeld, oh ja, ik ga binnenkort beginnen...)


De gehele lengte van de strook dubbelvouwen en persen.

Je ziet hier dat de diagonale naad functioneel is. De naadjes vallen niet steeds op dezelfde plek, maar gaan naast elkaar liggen, wat de verdikking van de naad verdeelt, niet zo'n hele dikke prop op één plek.


Ik naai de bies eerst op de achterkant vast! Voetjebreed, net als 'normaal'.

Ik start bij het opnaaien met een stukje los en dit is een van de weinige plekken in een quilt waar ik mijn draad even aanhecht, omdat er straks bij het aan elkaar naaien van begin en eind een beetje gehannest wordt met de stroken is het fijn als de eerste en laatste steekjes niet (een beetje) los gaan.


Als ik in de buurt van een hoekje kom, zoek ik een speld op (nog zo'n rariteit voor mij, LOL), ik speld precies langs de rand van de quilt, want als die bies erop ligt, kan ik niet goed zien waar de rand precies is. Dus die rand geef ik even aan.


Op een naadtoeslagje afstand vóór de speld stop ik met naaien, naad in de stof. Als je goed kijkt zie je dat op mijn naaimachinevoetje (boventransporteur in dit geval) een streepje staat op die maat. Het streepje valt precies gelijk met de speld.

Heeft jou machine dat streepje niet, dan kan je, als je wilt, die natuurlijk zelf aanbrengen. Mijn ervaring is dat die CD of DVD-markers hier heel handig voor zijn.(die gebruik ik overigens ook op malletjesplastic, snel droog en vlekt niet)


Met de naald in je werk draai je nu de quilt zodat je op een diagonaal lijntje naar het hoekje van je quilt kunt naaien. (ja, dat klopt, dit zijn inderdaad maar zo'n 4 of 5 steekjes...)


Dit is om je draad af te hechten, maar het helpt je ook voor de volgende stap...

Ik heb op de volgende twee foto's de quilt nog niet gedraaid, zodat je precies kan zien wat er veranderd. Zelf vind ik het prettig om deze handelingen te doen met de nieuw te naaien kant verticaal....


De strook wordt nu zo gevouwen dat hij gelijk ligt met de nieuw te naaien kant, eerst met een diagonale vouw weg van de quilt...


... en dan met een vouw die precies gelijk ligt aan de rand van de quilt (op de foto lijkt hij uit te steken, maar dat komt doordat hij een beetje opstaat), de rafelkanten van de biesstrook en de quilt liggen gelijk. Begin helemaal bovenaan de strook te naaien en doe zo alle vier de hoeken en kanten.


Stop en hecht af op ongeveer 25-30 cm vanaf het begin. Ik zet bij grote quilts, waar ik het overzicht kwijt kan raken, een speld ter herinnering dat ik moet stoppen. Hoe kleiner je de opening laat hoe mee gehannes je straks hebt met het begin en het eind van de strook netjes aan elkaar zetten...

Maar dat laat ik morgen zien, want 27 foto's in één blogpost vind zelfs ik wat veel ;-)


Groetjes,


Merel

www.birdblocks.com

Geen opmerkingen: