zondag 7 oktober 2012

Over koekiemonster enzo

Oh, dat is wel een beetje suggestief. Dit blogje krijgt als label: Affo mee, maar ja hij is al een tijdje af. Een hele tijd, want hij is van het pré-bloggiaanse tijdperk. Ik kwam hem laatst gewoon weer eens tegen en zag dat ik er nog nooit foto's van gemaakt had!

Dat heb ik dan toch maar eens gedaan en vandaar dat ik hem hier nu laat zien :-)

De Sesamstraat stofjes die je hier gebruikt ziet zijn dus ook (al een paar jaar geleden) uitverkocht, dus helaas kun je die niet meer bestellen. Maar het is nog steeds een leuk quiltje en je kan dit patroon natuurlijk ook met andere (plaatjes-)stoffen doen.

Het erge is dat ik me niet meer precies kan herinneren hoe ik hem gemaakt heb, maar ik zal proberen het te reconstrueren...

Leg een strook van een printje op de snijmat, de stof is gevouwen, zoals hij van de rol wordt verkocht. Snijd nu een wigvorm en doe dit bij alle printjes, sommigen met de brede kant aan de vouw en sommigen met de brede kant aan de zelfkanten.

Knip nu de stof op de vouw door, leg alle bovenste helften apart.

De stroken worden in een leuke volgorde gelegd, en er worden stroken effen stof tussen gelegd, deze stroken zijn wel overal even breed, ik gebruikte (geloof ik) stroken van 6,5 of 7 cm, zodat de afgewerkte strook 5 of 5,5 cm is.

Let erop dat het totaal ongeveer recht of haaks eindigt, zodat je niet te veel verlies hebt als je straks je werk haaks gaat snijden.

Naai de stroken tot een paneel. Van dit paneel snijd je 2 haake stukken de stukken zijn niet even breed, maar wel even lang.

Leg de 2e set in dezelfde volgorde, zodat de panelen straks 'aansluiten'. Naai ook deze stroken tot een paneel en snijd ook hier 2 haakse stukken van, de breedte van deze 2 stroken is weer anders dan de breedte van de vorige 2 stroken.

Leg de stroken naast elkaar zodat je het er leuk uit vindt zien. Bij mij wisselt de richting van de strook steeds van bergje op naar bergje af.

Voeg tussen deze verticale banen stroken effen met een afstekende kleur. Ik maakte die banen niet allemaal even breed voor een speels effect. Voeg ook boven en onder een baan toe.

Ik heb dit quiltje afgelopen Quiltweekend overgedragen aan de dames van de Zonnedekens. Zo kan er nog een ziek kindje van genieten :-)

Groetjes,


Merel

www.birdblocks.com

1 opmerking:

zonnedekens zei

Super mooi dekentje waarmee een kind zeer zeker heeeeeel blij mee zal zijn ! BEDANKT Merel !!!!