maandag 28 november 2011

Over monsters en bloemen

 
De beloofde foto :-) Inclusief bies en tunnel, hij is af! Yeah. De monsterquilt. 124x124 cm, dat is dus een mooi maatje voor mijn nichtje om op te spelen als ze op de grond gelegd wordt. Een zacht en warm dekentje.


Het quiltwerk: allover patroon lussen. En hier kan je ook zien waarom hij de monsterquilt heet, LOL



Verder heb ik natuurlijk heerlijk genoten van de laatste Formule 1 race van dit jaar, nu moeten we bijna 4 maanden wachten op de start van het volgende seizoen, ah jammer, maar wel een mooi einde voor een van mijn helden Mark Webber die de laatste race won! Nu maar afwachten hoe de kaarten volgend jaar zijn geschud.

En omdat ik een ernstige aanval van schoonmaakwoede had, heb ik verder niet heel veel achter de naaimachine gezeten, wel maakte ik nog even dit, het cadeautjesseizoen komt eraan, dus doe er je voordeel mee. Ik zag dit hoesje ooit eens ergens online, maar ik heb helaas geen idee meer waar. ik heb het patroon naar eigen inzicht aangepast.

Meet je pakje op: helemaal rondom de smalle kant = A (bij mij is dit 15,5 cm), de lange kant (aan één kant) = B (bij mij 11 cm) en de dikte = C (bij mij 2,5 cm)
Ik gebruik voor naadjes 7,5 mm!

hiervoor knipte ik 2 lapjes:
het buitenste(bloemen-) lapje is: A bij B+2C+2naadjes
(bij mij 15,5 bij (11+2x2,5+1,5)=17 cm)

het binnenste (rode) lapje is: A+4naadjes bij dezelfde hoogte als het eerste lapje
(bij mij (15,5+3)=18,5 bij 17 cm)


1) leg de lapjes met de goede kanten op elkaar (de hoogte van beide lapjes is gelijk), naai de 2 zijkanten aan elkaar, je ziet dat er ruimte is tussen de twee lapjes.

2) keer de stof, goede kant naar buiten, leg de bloemenstof in het midden en pers. De voeringstof vormt nu twee smalle baantjes aan de rand.

3) vouw het lapje dubbel, zodat je het midden kan bepalen, vouw nu met de voering-kant naar binnen de zijkanten naar het midden. Naai beide uiteinden met een een naadje van 7 mm.

4) keer de vorm en duw de hoekjes goed uit. Naai nu met een naadje van 8 mm de beide uiteinden.

5) keer de vorm terug

6/7) even passen :-)

8) Keer weer binnenstebuiten en naai de hoekjes eraf, zie foto voor wat ik bedoel.... Laat hierbij de naadtoeslag naar achteren liggen.




9) Keer de goede kant naar buiten, geniet van je werk en maak er gelijk nog een paar :-)
Het uittikken van deze beschrijving duurde langer dan het maken!


Groetjes,



Merel

www.birdblocks.com

1 opmerking:

Anoniem zei

Bedankt voor de tuto!