vrijdag 18 november 2011

Over kerst en komkommers

Had ik dat boompje afgelopen weekend gemaakt, er zat ook nog een kerstster/krans in mijn hoofd...

Dit is het recept, op het krabbeltje zie je een kwart van het ontwerp:


Gebruik 2 donkere en 2 lichte stoffen, snijd van alle 4 de stoffen:
1 strook van 10 cm en 1 strook van 11 cm. Snijd hiervan 8 vierkanten van 10 cm en 8 vierkanten van 11 cm.

Teken op de achterkant van alle lichte lapjes van 11 cm (16 stuks) een diagonaal.
Combineer steeds een donker en een licht lapje, naai aan beide zijden van de diagonaal, een krappe voetjebreed (7 mm). Let er op dat je steeds dezelfde 2 lapjes combineert.

Snijd op de diagonaal en pers de HST (=Half Square Triangles) open.

Ik heb net deze vingerbeschermers ontdekt:

En ik vind ze erg handig. Deze hoedjes beschermen speciaal tegen de warmte van het strijkijzer. Ik kwam nog wel eens met de punt van het hete ijzer tegen mijn vingers, dus een beetje bescherming is voor mij wel fijn.
Je ziet dat ik alvast alle uitstekende naadtoeslag (de oortjes) eraf heb geknipt, zo voorkom je dat de naadjes achterop erg dik worden.


Dan kan je met al deze vierkantjes (die nu als het goed is allemaal 10cm zijn...) het patroon voor een kwart van de quilt gaan uitleggen.
Ik heb de stofjes steeds om en om gelegd, geen twee dezelfde lapjes komen tegen elkaar aan.

Maak 2 van deze blokken (zie boven) en 2 waarbij de stofjes precies andersom liggen (zie onder), kijk hier heb ik de andere set al in rijtjes aan elkaar:

Rood blijft rood, maar wordt het andere printje, en zo ook voor de lichte stofjes.

Morgen verder!

Want ik moest gisteravond ook nog even wat klaarmaken:


Jummie, ingelegde komkommer, gisteravond in de pot, vanavond op mijn bord!


Er gaat, dun gesneden met de kaasschaaf, een hele komkommer in deze weckpot :-)
En daarbij natuurazijn met honing en dille. De smaken hebben lekker de hele nacht en dag de tijd gehad om in te trekken. Gebakken garnaaltjes erbij en smullen maar. Je kan in plaats van dille ook bijvoorbeeld basilicum doen.

Groetjes,


Merel

www.birdblocks.com

2 opmerkingen:

Hilde zei

Het is om te watertanden, zeker de ingelegde komkommer en ook de keurige blokjes.
Fijn weekend!

Anoniem zei

Bedankt voor de tuto en het recept!