maandag 13 december 2010

Red is a neutral

Vandaag laat ik 3 verschillende werkjes zien, allemaal met rood in de hoofdrol. Zouden ze het daarom een 'rode draad' noemen?

Als eerste:

De nieuwste dolly quilt. Ook deze werd weer gekeerd, en zo zonder biesje afgewerkt. Dit keer heb ik de achterkant in twee delen gemaakt. Op het onderste lapje streek ik een zeer ruime naadtoeslag en een strook dubbelzijdig plakvlies. Toen rondom naaien en keren alsof het een kussenhoesje is. Nu ligt de strook met het plakvlies bovenop de rest van de achterkantstof, door de plakvlies te activeren is de keeropening netjes gesloten. En door het quilten zal het nog steviger dicht genaaid zijn. Je kunt natuurlijk ook nog even de naad met de hand dichtnaaien met een applicatiesteekje. Je kunt zelfs deze keeropening onder een ophangtunneltje verstoppen.

ja maar, ja maar, ja maar.... Laat nou het quiltje eens zien...

Okee, okee, daar is tie dan:

Dit keer werkten we met de vrije of liberated techniek, helemaal zonder patronen of mallen. /deze techniek wordt duidelijk beschreven in het boek Collaborative quilting van Freddy Moran en Gwen Marston. Ik maakte een free-form huis, dolly, mandje en boom, net als Sarah Fielke, maar het leuke is dat je dus helemaal zelf mag kiezen wat je doet, al maak je alleen huisjes of bomen, en maak je meer of minder ramen het mag allemaal.

Dat brengt me dan meteen bij de titel van dit bericht: Red is a neutral. Dit is een uitspraak van Freddy Moran, en ik kan niet anders dan het daar roerend mee eens zijn. Zeg nou zelf, welke kleur past er nou niet bij rood?

Het rode in bovenstaande dolly is het quiltgaren! Want ik zat er een beetje mee, met welke kleur ga ik nou quilten, weer met transparant, daar houd ik eigenlijk helemaal niet van ...
... Oh, natuurlijk rood :-)

Ook deze heb ik back-to-front gequilt (net als het eerste quiltje uit deze serie) door een aantal lijnen van de achterkantstof te gebruiken.

Maar vóór het quilten, tijdens het naaien van de blokjes van deze quilt, heb ik heel wat twoseys van de red squares kunnen naaien, want ik wilde graag een beetje overzicht houden. Daardoor wilde ik maar aan een blokje of stukje tegelijk bezig zijn en had ik dus heel vaak een leader/ender stukje nodig. Kijk maar eens hoe veel nieuwe setjes ik er bij maakte tijdens de constructie van dit quiltje:

Dit weekend allemaal netjes open gestreken en ook hier is de basis natuurlijk rood...

Het handquiltwerkje dat ik even op de bank achterliet, had bij terugkomst ineens een staart gekregen:

Zo kan ik natuurlijk niet laten zien dat ik nu bijna klaar ben met de derde border, ach, jullie moeten me maar geloven. Zal ik het gaan halen voor het einde van het jaar? Het is wel mijn streven, deze moet ik toch af kunnen krijgen, zelfs al wordt ie steeds bezet?!

Kijk een koppie heeft ie ook het quiltje :-)

Tsja, en zo hebben alle werkjes van dit weekend een 'rode draad' (en een paar rode kattenharen, LOL)


Groetjes,


Merel

www.birdblocks.com

4 opmerkingen:

Yvonne aka sommeke zei

Dat vind ik al het mooiste Dolly quiltje dat ik van je zag! Echt leuk!
En die Roos ligt daar toch maar schattig te wezen!

Isabella zei

Dat Dollyquiltje is een echte leukerd.

inge zei

lol om Roos onder de quilt! prachtige foto!

Shirley zei

Oh wow, dat is een hele mooie quilt geworden, zo met die 'flapjes' in de rand, en dankje voor de tutorial. Kostelijk, die foto van poes onder de quilt,mmmm