zaterdag 28 november 2009

I'm on a roll



Jingle bells, jingle bells, jingle all the way....

Finished and bound. Laat nu de kerst maar komen, ik ben er klaar voor. De kerstkrans is af! Biesje erom, tunneltje erachter, zelfs al een label geschreven!

Nadat ik gisteren weer een lekker dagje winkel had gedraaid, werd ik door mijn lief getrakteerd op een pizzatje 'aan de overkant' (dat is niet helemaal recht tegenover maar een stukje meer richting station, voor de mensen die het weten willen). Thuisgekomen nog even de katten gevoed en gekroeld en toen aan de gang. Biezen aan elkaar naaien, persen. Tunnelstof opzoeken, snijden, randjes afwerken, persen, opspelden en met de bies mee opnaaien. Bies nog 3x persen* en tegennaaien. En KLAAR! (hij ligt op de foto een beetje wiebelig, maar dat komt door het vouwen en strak ik de tas zitten, vanwege de regen)

*) 3x persen zal ik uitleggen: Eigenlijk is het zelfs 4x persen:

1) bies-strook dubbelvouwen goede kant buiten en rafels op elkaar,
2) na het naaien de naad 'zetten' door de bout erover te laten gaan zoals hij vast genaaid is.
3) nu de bies openstrijken, dus van de top weg, naar de buitenkant toe.
4) en vervolgens de bies om strijken naar de achterkant, zodat hij alvast in het model komt waarin hij moet zijn als hij is vastgestikt. Pers ook de verstek-hoekjes alvast. Zorg hierbij dat de overlap aan de andere kant ligt als bij het verstek aan de achterkant.

Als je zo perst, dan hoef je geen spelden meer te gebruiken omdat alles al zo goed in vorm is. Je mág natuurlijk wel nog even spelden voor de zekerheid, daar is niks mis mee.

(en dan doe ik het precies andersom, van achter naar voren, omdat ik hem op de voorkant met de machine vast zet op de vouw van de bies, zie vorige blogje)

Maar dat was nog niet alles, dit was zo gepiept. Daarna ben ik de laatste border hieromheen gaan zetten:


Dat was nog wel even werk, want ik wilde de strookjes om de kleine tekstvakjes in verstek hebben en, vanwege de strepenstof, de randstroken zelf ook. Omdat het patroon, waarbij geen strepenstof wordt gebruikt dit niet aangaf, was het even goed uitzoeken hoelang de stroken nu gesneden moesten worden enzo. Maar het is gelukt. Heel blij was ik met de levering begin deze week van de strepenstof uit de serie 'Dancing Horses' van Laurel Burch, want ik had nog niet echt een leuke stof gevonden voor die laatste border. Deze serie zal binnenkort op de website verschijnen, dus houd 'm in de gaten!

Dit patroon is met de poezenpaneeltjes en de pootjesstof binnenkort in de winkel te koop. (als het goed is zit het nu in het vliegtuig). Alle rood/oranje stofjes heb ik zelf toegevoegd en kun je naar eigen smaak inkleuren, alle naturel stofjes met print die je zien zitten bij het patroon in. Wil je een patroontje reserveren, ga naar de website om het emailadres te vinden en stuur me een email!

Groetjes,

Merel

www.birdblocks.com

Geen opmerkingen: